Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε, πριν από λίγες ημέρες, μια έκθεση αξιολόγησης της εφαρμογής της Οδηγίας για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Χώρο, διατυπώνοντας αρχική άποψη για το πώς οι διατάξεις της έχουν επηρεάσει μέχρι σήμερα την ανάπτυξη του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού τομέα.
Η έκθεση καλύπτει όλους τους τομείς που διέπονται από την Οδηγία, με ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη των υπηρεσιών υψηλής ταχύτητας και στην πιθανή ύπαρξη διακριτικών πρακτικών σε σχέση με κάθετα ολοκληρωμένους διαχειριστές υποδομών και σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.
Η Οδηγία 2012/34/ΕΕ – η Οδηγία για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Χώρο – αποτελεί το θεμέλιο του νομικού πλαισίου της ΕΕ για τον σιδηροδρομικό τομέα.
Στόχος της είναι η δημιουργία ενός ενοποιημένου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου, διασφαλίζοντας δίκαιη και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση στις σιδηροδρομικές υποδομές και στις συναφείς υπηρεσίες.
Η έκθεση διαπιστώνει ότι εξακολουθούν να υφίστανται αρκετά εμπόδια που παρεμποδίζουν την εμφάνιση ενός πραγματικά ολοκληρωμένου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου.
Η αξιολόγηση εντοπίζει βασικούς τομείς που απαιτούν περαιτέρω παρακολούθηση και παρακολούθηση, οι οποίοι ενδέχεται να τροφοδοτήσουν μελλοντικές πολιτικές πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων ζητημάτων και την ενίσχυση του κανονιστικού πλαισίου.
Ωστόσο, οι καθυστερήσεις στην ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2370 σε εθνικό επίπεδο, σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 και της πρόσφατης ενεργειακής κρίσης, περιορίζουν επί του παρόντος τη δυνατότητα πλήρους αξιολόγησης των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων της Οδηγίας στον τομέα.
Η Επιτροπή παραμένει προσηλωμένη στη στενή συνεργασία με τα ενδιαφερόμενα μέρη για την πρόοδο προς ένα ολοκληρωμένο, ανταγωνιστικό και αποδοτικό ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό σύστημα.
Παράλληλα, θα εντείνει τις προσπάθειες για την αποτελεσματική επιβολή των υφιστάμενων διατάξεων της Οδηγίας.
Ιστορικό
Μεταξύ 2001 και 2016, η ΕΕ ενέκρινε τέσσερα νομοθετικά πακέτα με στόχο το σταδιακό άνοιγμα των αγορών σιδηροδρομικών μεταφορών στον ανταγωνισμό, τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας των εθνικών συστημάτων και τη δημιουργία του πλαισίου για έναν ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο.
Στο πλαίσιο του Τέταρτου Σιδηροδρομικού Πακέτου, η Οδηγία (ΕΕ) 2016/2370 τροποποίησε την Οδηγία για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Χώρο, ολοκληρώνοντας το άνοιγμα της αγοράς για τις εσωτερικές επιβατικές υπηρεσίες.
Αυτό επέτρεψε στους σιδηροδρομικούς φορείς της ΕΕ να προσφέρουν υπηρεσίες σε ολόκληρη την Ένωση.
Εισήγαγε επίσης δικλείδες ασφαλείας για την αποφυγή συγκρούσεων συμφερόντων και διακριτικών πρακτικών από διαχειριστές υποδομών εντός κάθετα ολοκληρωμένων επιχειρήσεων (δηλαδή εταιρειών που παρέχουν επίσης σιδηροδρομικές υπηρεσίες μεταφοράς).
Μία από τις βασικές πηγές της σημερινής έκθεσης είναι η Μελέτη Εισροής για τις Κάθετα Ολοκληρωμένες Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία προσφέρει μια επισκόπηση των κυριότερων κάθετα ολοκληρωμένων εταιρειών και αναδεικνύει κανονιστικές και ανταγωνιστικές υποθέσεις που αφορούν στρεβλωτικές ή διακριτικές πρακτικές.


