Η ιταλική αρχή ANSFISA μόλις εισήγαγε έναν νέο κανονισμό για τα τρένα που χρησιμοποιούν σύνθετα φρενάκια (φρενάκια LL IB 116*). Συγκεκριμένα, εξέδωσε ότι τα βαγόνια που χρησιμοποιούν αυτού του τύπου τα φρένα θα λειτουργούν πλέον με μέγιστη ταχύτητα 80 km/h αντί για 100 km/h. Για τις αμαξοστοιχίες επικίνδυνων εμπορευμάτων, το όριο ταχύτητας ορίζεται στα 60 km/h.
Η απόφαση ισχύει από τις 9 Νοεμβρίου και ο τομέας των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών αντιδρά ήδη αρνητικά στην εξέλιξη αυτή. Όπως αναφέρει το Rail cargo Group, η απόφαση αυτή επηρεάζει ολόκληρο τον κλάδο και θα δημιουργήσει προβλήματα λόγω των καθυστερήσεων που θα προκαλέσουν οι χαμηλότερες ταχύτητες των τρένων.
Βήματα προς τα πίσω
Τα σύνθετα μπλοκ φρένων συγκαταλέγονται στις τάσεις του κλάδου των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών τα τελευταία χρόνια. Αντικαθιστούν τα συμβατικά μπλοκ φρένων από χυτοσίδηρο που χρησιμοποιούνταν από τα βαγόνια για πολλές δεκαετίες. Τα σύνθετα μπλοκ φρένων είναι κατασκευασμένα από πλαστικό και είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση της ηχορύπανσης και για να γίνει ο σιδηρόδρομος πιο φιλικός προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Στην πραγματικότητα, μπορούν να μειώσουν τους θορύβους πέδησης κατά το ήμισυ και έτσι να δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες για τους κατοίκους που ζουν γύρω από τις σιδηροδρομικές γραμμές ή τα ζώα στη φύση.
Πολλές εταιρείες, όπως η Rail Cargo Group, η DB cargo και η METRANS, έχουν εκσυγχρονίσει τον στόλο των βαγονιών και των μηχανών τους με σύνθετα φρένα, ενώ χώρες όπως η Γερμανία και η Ελβετία έχουν υιοθετήσει νομοθεσία που απαγορεύει τα συμβατικά φρένα ή επιβάλλει κυρώσεις για τα θορυβώδη βαγόνια. Όσον αφορά τους τελευταίους κανόνες στην Ιταλία, η Rail Cargo Group σχολίασε ότι λυπάται για την απόφαση αυτή, καθώς έρχεται σε αντίθεση με την προσπάθεια των εταιρειών για πιο αθόρυβες και πιο βιώσιμες σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές.
Θα μπορούσαν τα σύνθετα φρένα να είναι επικίνδυνα;
Ωστόσο, η ιστορία έχει και μια άλλη πλευρά. Τα πλεονεκτήματα των μπλοκ φρένων LL έχουν συμφωνηθεί και εγκριθεί για χρήση σε όλη την Ευρώπη από το 2013. Ωστόσο, η αγορά έχει επισημάνει τα μειονεκτήματα που μπορεί να έχουν. Σύμφωνα με μια μελέτη του 2018 της ολλανδικής Επιθεώρησης Ανθρώπινου Περιβάλλοντος και Μεταφορών (ILT), τα μπλοκ πέδησης LL προκαλούν σχετικά μεγαλύτερη φθορά στο σπείρωμα του τροχού. Συγκεκριμένα, είναι λιγότερο ικανά να διαθέσουν τη θερμότητα που συσσωρεύεται λόγω της τριβής μεταξύ του φρένου και του τροχού.
Η μελέτη περίπτωσης αφορούσε έναν ολλανδικό μεταφορέα που μετέφερε είκοσι βαγόνια επικίνδυνων εμπορευμάτων, ο οποίος διαπίστωσε ότι η χρήση σύνθετων μπλοκ φρένων οδήγησε σε μετασχηματισμό των τροχών της αμαξοστοιχίας του, εκτός από τα θερμαινόμενα μπλοκ φρένων, το 2017. Η βλάβη εντοπίστηκε και δεν συνέβη κανένα ατύχημα. Ωστόσο, το περιστατικό οδήγησε στην ανησυχία της ολλανδικής επιθεώρησης, καθώς υπέδειξε πιθανό κίνδυνο για την ασφάλεια. Η μετασχηματισμένη επιφάνεια των τροχών θα μπορούσε να οδηγήσει σε εκτροχιασμό.


